bijna 1 maand! - Reisverslag uit Michigan, Verenigde Staten van Sjors Tankink - WaarBenJij.nu bijna 1 maand! - Reisverslag uit Michigan, Verenigde Staten van Sjors Tankink - WaarBenJij.nu

bijna 1 maand!

Blijf op de hoogte en volg Sjors

14 Augustus 2015 | Verenigde Staten, Michigan

Hallow mensen,

Zit alweer bijna 4 weken hier in Amerika en heb het nog steeds erg naar me zin, heb ondertussen al een hoop gezien en geleerd;)

Paar weken geleden hebben we ongeveer 250 hectare luzerne gemaaid en ingekuild voor een groot nieuw bedrijf (Nederlandse eigenaar) hier in de buurt. Op het nieuwe bedrijf hebben ze nu 4000 melkkoeien zitten en daar moest de luzerne heen.
na 1.5 uur was je heen en terug dus er waren veel wagens nodig.. Natuurlijk was ik ook nog 'n keer verkeerd gereden waardoor het ruim 2 uur duurde voordat ik weer op het land was..... We hadden wel walkie-talkies in de trekker maar ik was al een aardig eindje uit de richting dus had geen bereik meer met de andere trekkers:P Na goed zoeken de weg weer terug gevonden en ik kon weer verder rijden, fieeeeeuw.
Na ongeveer 2 dagen inkuilen waren we klaar en hebben we voor Dick zelf ook nog ingekuild.

Verder die week veel in de stal geholpen met o.a. koeien separeren voor de klauwenbekapper die hier iedere 2 weken komt en dan ongeveer 50 koeien bekapt. De dag erna koeien tochtig gespoten, dit zodat die koeien allemaal in dezelfde cyclus zitten en dus tegelijk kunnen worden geïnsemineerd. De koeien zijn onderverdeeld in 7 groepen op op het bedrijf.

Van de week 's avonds nog naar een kameraad van Dick geweest die hier ook boert, daar de boederij bekeken en wat gedronken.

Zaterdag de nieuwe mesttank opgehaald, deze was door de boer zelf ontworpen, binnenkort komt er ook nog een bak binnen die op het onderstel van de tank past, deze kun je eraf halen.
Mest rijden is hier een stuk makkelijker dan in Nederland, hier mag het namelijk nog gewoon met de ketsplaat:) zolang het maar niet de sloot in loopt is er niks aan de hand.

Laatste paar dagen veel stro gereden, er was regen op komst dus er moest in korte tijd veel gebeuren, in totaal ongeveer 750 grote balen binnen gehaald moet genoeg zijn dachten we zo:P
Nadat het stro binnen was hebben we een paar dagen mest gereden op de stro velden en ingezaaid met groenbemester.

Oja, laatst geskyped met de familie en kreeg plotseling een melding binnen op te telefoon, naja zal wel.. wej weer wieter proaten.
Na een half uur kwam ik in de kamer en stond iedereen buiten te kijken want er was zojuist een tornado alert afgegeven:O Bleef eerst vrij rustig maar na 'n uur begon het zo hard te waaien dat we in de kelder zijn gegaan, gelukkig was hier geen tornado maar wel veel bomen omgewaaid in de buurt.
Maand geleden is er wel een boederij 10km verderop met 3500 koeien compleet plat gewaaid door een tornado dus er was wel een beetje spanning..

Na een drukke week is het nu een paar dagen rustig, maandag gaan we voor de 4e keer maaien waarschijnlijk.

Verders vermaak ik me hier nog wel even en laat wel weer een keer wat van me horen!

Tjuuuuus.

Foto's hieronder:

• 14 Augustus 2015 - 04:17

Sjors Tankink:

Foto's uploaden gaat niet zoals het moet helaas...

• 14 Augustus 2015 - 07:09

Jolien:

Hey!!

Mooi om te lezen dat je 't naar je zin hebt aan de andere kant van de oceaan! Veel nieuwe indrukken en alles toch net iets groter als hier. 'T is te hopen dat die tornado's een beetje uit de buurt blijven. Geniet ervan!

Groetjes,
    Jolien

• 14 Augustus 2015 - 09:43

Arnold:

Goed bezig. Hier is het ook wel wat groot hoor. Gisteren maar liefst 3 kalveren op een dag geboren en 16 grote balen in de schuur gepakt. Succes en geniet er maar van.

• 20 Augustus 2015 - 00:55

Charlie Klein Goldewijk:

Een interessant verhaal. De tijd vliegt. Jij al bijna 4 weken in Amerika en een achttal studenten die voor Nieuw Zeeland gaan/gingen zitten nog steeds in de molen van het visum. Is het wel een beetje spanning of toch wel echt grote SPANNING. Hier in Nederland de laatste dagen veel regen gehad (plaatselijk in drie dagen 100 mm). Goed voor gras en mais. School start op 24 augustus als je het interessant vindt. We beginnen wel. Geniet van je stage en maakt er een mooie power point van.
    Je hebt al wel de BPV-overeenkomst teruggestuurd? Veel plezier en succes en wanneer nog andere klasgenoten ziet doe ze de groeten.

• 22 Augustus 2015 - 14:17

Jolanda:

Hoi, gevonden! leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt, is toch altijd weer spannend waar je terecht komt.
    Heel veel plezier, hopelijk komen er nog meer verhalen.
    groetjes van ons allen op heideweg 6