Alweer méér dan ruim 1 maand - Reisverslag uit Michigan, Verenigde Staten van Sjors Tankink - WaarBenJij.nu Alweer méér dan ruim 1 maand - Reisverslag uit Michigan, Verenigde Staten van Sjors Tankink - WaarBenJij.nu

Alweer méér dan ruim 1 maand

Blijf op de hoogte en volg Sjors

30 Augustus 2015 | Verenigde Staten, Michigan

Hallo hallo mensen,

Afgelopen zaterdag was er een ‘’breakfast on the farm’’ bij een melkveebedrijf zo’n 1,5u rijden verderop (dichtbij dus) Dick is hier ‘smorgens al heen gereden met de trekker en de nieuwe tank om die daar te showen, ik ben rond half 8 weggereden met de pick-up (bruut), de weg was niet moeilijk zo’n 1,5 uur recht door en dan in het dorpje wheeler rechts en dan zie je vanzelf de boerderij, en inderdaad na 1,5 uur zag ik een grote boerderij waar het dus was (jeeeeej). en daar aangekomen heb ik ontbeten op de boerderij en daarna kon je rondlopen en het bedrijf bekijken. Op het bedrijf waren ongeveer 3500 melkkoeien gehuisvest en er stonden allerlei machines rondom de stallen die je kon bekijken. Het bedrijf is in 2013 gebouwd en heeft een 90 stands carrousel waar in ze 24u per dag melken, was er mooi om te zien allemaal.Het bedrijf is van een Belgische boer die in de jaren 90 hierheen is gekomen. Was erg goed geregeld allemaal en mooi om te zien;) rond 1 uur was het afgelopen en rond 3u was ik weer thuis en daarna zijn we naar een verjaardag gegaan van een neefje. Oja, Kwam met iemand aan de praat en hij vertelde dat hij net een nieuw bedrijf had gebouwd voor 3500 melkkoeien, na een half uur kwam ik erachter dat ik we 2 dagen voor dat bedrijf hadden ingekuild en dat wat hij vertelde hoe het er allemaal uitzag me al erg bekend voor kwam… vandaar dus, was ook een Nederlandse boer.

Zondags wat trekkers schoon gemaakt en klaar gezet voor maandag.
Rond 5 uur was er weer een poarty van dochter van kameraad van dick, zij was afgestudeerd van de high school. Met 2 auto's erheen omdat we niet in 1 auto paste dus kon ik ook rijden, dit keer met een kleine auto;p (vw passat). Er waren veel (dutch) farmers dus genoeg om te praten en mooi om te horen hoe hun hier zijn begonnen meeste boeren hadden meer dan 5000 koeien dus, ik vertelde dat wij thuis 80 koeien hadden… Meeste bedrijven met +500 koeien zijn imigranten die in de jaren ’90 hier heen zijn gekomen nadat ze in Nederland gestopt zijn en de boel verkocht hebben.toen ik zei dat we de 2e snede 15/20m3 mest op een hectare uitrijden werd er gelachen en vroegen hoe hard we dan wel niet over het land reden. Hier kijken ze er niet zo nauw op, zolang je fosfaat gehalte in de grond maar niet te hoog word is er niks aan de hand.
Rond 21.00u weer naar huis gegaan en rond 22.30u naar bed gegaan en goan sloapen.
Maandags grevel gereden voor de nieuwe kuilplaat die binnenkort gemaakt word. Hebben hier een eigen grevelput 3 kilometer verderop. De grevelput is vanzelf ontstaan door verschillende lagen grond die over elkaar heen zijn geschoven vroeger. Het spul is knakehard dat de shovel er net niet bij afbreekt.
Van de week ook voor het eerst kippen geslacht, kinderen tussen 6-10 jaar leerde mij hoe het moest;o Had het nog nooit gedaan, opzich wel leuk werk;)
Woensdag eerst om 6.00u de stal in en per groep de koeien uitgezocht die voor drachtigheidscontrole gesepareerd moesten worden. Rond half 1 klaar en toen wat gegeten en daarna ‘smiddags beetje opgeruimd. Later die middag kwam de nieuwe silage bak binnen (70m3) deze bak past op het zelfde onderstel als de mest tank (zelf ontworpen). Rond 5 uur wouden we gaan maaien maar er was slecht weer op komst dus donderdag maar begonnen. dus savonds de mesttank eraf gehaald en de nieuwe bak erop gezet en die is wel erg groot. Meeste wagens die mee reden met hakselen namen ongeveer 14 ton mee en de nieuwe wagen bijna 30 ton. dus dat wil wel:)

vrijdag In de middag begonnen met maaien tot een uur of 6. Het maaien gebeurt met een trippelmaaier en trekker die vanzelf stuurt, mow ok hebben thuus. Je klikt het perceel aan waar je gaat maaien en eerst maai je een rondje zodat die weet wat de buitenkant is, daarna ga je heen en weer maaien en het enigste wat je hoeft te doen is op ‘’go’’ drukken en de maaier zakt en de trekker begint te rijden en stuurt vanzelf, ondertussen moet je af en toe iets een correctie naar links of rechts geven en that’s it.
zaterdags ingekuild voor de boerderij zelf. Dat weekend waren ook de kingston days, dit is een soort van kermis in het dorpje kingston 3km hiervandaan. Zaterdagavond ben ik met jamie en 2 kinderen naar kingston gegaan want die avond waren er ''DE'' Burnouts. 1 zoon van Dick van 6 jaar keek de hele week al uit naar deze avond want dit was echt awesome! Eenmaal aangekomen daar stond er al gelijk een ambulance op de plek want er was iemand geraakt door rubber... Na een half uur begon het dan echt en het hield in dat je met je auto ergens kon gaan staan en dan keihard gasgeven zodat de banden gingen spinnen en uiteindelijk aan flarden kapot gaan en daarna kwam de volgende auto. Ondertussen oppassen dat je niet geraakt word door rondvliegend rubber. Na de burnouts eerst wat gegeten en daarna vuurwerk bekeken dat als afsluiting was. Daarna naar huis gereden en nog ''ff'' 2 vaarzen geholpen met afkalven, beide kalveren kern gezond geboren dus daar ff 1 op gedronken en toen naar bed.
Eind deze week nog wat ingekuild voor een ander bedrijf en morgen de rest maaien voor dat bedrijf, dit is de 4e en laatste snede waarschijnlijk.

Dit was mijn verhaaltjen weer

Hopelijk is het in Nederland nu beter weer want hier regent het al de hele dag..

Sprekt mekare wal weer JUUUU.

• 30 Augustus 2015 - 13:22

Ceciel:

Hoi Sjors,

Weer een leuk verslag. Zo te lezen is alles daar groter!
    Als het straks thuus maar niet tegenvalt?

Groetjes!

• 30 Augustus 2015 - 20:58

Kasper & Jolien:

Jow Sjors,

Mooi om te lezen! Moeten we in de heide al extra grote parkeerplaatsen aan gaan leggen voor je toekomstige auto?;)

Tot het volgende verhaal!

Groetjes uit NL